Snart hemma igen!
Nu är vi på väg hem med proppfull bil som vanligt. Vi har kört sedan klockan 12 och räknar med att vara hemma senast klockan 17 (så en timme kvar ungefär). Vi tar inga pauser, utan delar bara upp körtiden så att jag kör halva och Wiktor halva vägen. Det funkar bra när vädret är bra och det är ljust ute. Vi åt dessutom en stor lunch innan vi startade och kommer hem lagom till Addes middagstid.
Vi är hemma i lite över en vecka nu, förutom att vi på onsdag åker över till Tallinn. Nästa veckas onsdag flyger vi till Kroatien och efter den resan kör vi upp igen till Österbotten i slutet av augusti, så semestertider är definitivt åka-hit-och-dit-tider.
Det blir i alla fall skönt med ett par hemmadagar den här veckan. Vi hörs mer i morgon! Ha en riktigt fin fortsättning på dagen alla!
10 månader i dag
I dag har Adde fyllt 10 månader. Tiden går fort, men varje gång jag tänker på hur snabbt tiden går så kommer jag också på mig själv att tänka att just den period vi är inne i just nu är otroligt härlig. Nu går det dessutom framåt i full fart hela tiden, och med hjälp går han bättre och bättre hela tiden. Han har börjat släppa taget när han står upp och håller i något, och då håller vi alla andan och rusar fram, beredda att ta i honom ifall han skulle falla och han tittar på oss lite som om han undrar vad vi håller på med.
På bröllopet förra helgen pratade prästen under vigseln om hur barn skrattar betydligt oftare än vuxna (hans poäng var att vi vuxna kan må bra av att hålla kvar den biten av barnasinnet) och jag kom att tänka på att en bonus med att ha barn är att man får skratta så mycket oftare. Eller åtminstone jag. Jag har för det mesta nära till skratt (eller snarare fnitter), men sedan Adde kom skrattar vi så mycket oftare, många gånger dagligen. Det är en härlig bonus! Han är en så otroligt glad och nöjd liten kille (vilket andra ofta också kommenterar, så det är inte bara hans ytterst subjektiva stolta mamma som pratar här, haha), oblyg, nyfiken på människor och saker runt omkring honom och skrattar ofta, ofta. Det är härligt!
Fiskfångst och stugliv
Vi har det bra här på sommarstället, och särskilt i dag när solen är framme. Morgonen började med att Wiktor och hans pappa tog upp näten de lade ut i går kväll, och i dem fanns bl.a. 45 abborrar, så det blir rökta abborrar till middag i dag – smaskens!
Adde var med hela morgonen och förmiddagen och tittade på när Wiktor och hans pappa tog ut fiskarna ur näten, väldigt spännande för honom!
Sedan satt vi och tittade på från stranden när fiskmåsar och gråtrutar kalasade på fiskrenset. Adde somnade gått efter det, många nya intryck på bara några timmar, allt från abborrar till att råka krypa in i ett myrbo, till häftiga stenar på stranden, till måsar och så en trädgårdsslang och annat spännande som barn kan fascineras av. Det är roligt att vara med och se hur intressant han tycker att allt är!